L-karnitinas: sudegink nereikalingus riebalus

Įvertink šį straipsnį:
Įvertinimas: 4 / 5. Balsų: 13.
Loading...

nemokama maisto papildu konsultacija

Dauguma maisto papildų yra lyginami su kreatinu. Jeigu vienas ar kitas produktas nesuteikia tokio greito efekto kaip kreatinas – dažniausiai tas maisto papildas yra nurašomas. Visgi, yra maisto papildų-medžiagų, su kuriomis reikėtų susipažinti nuodugniau prie nusprendžiant apie pastarųjų naudą. Viena iš tų medžiagų – tai l-karnitinas. Pastarasis nors ir nepadidina fizinio pajėgumo „čia ir dabar“, tačiau turi tikrai nemažai teigiamų savybių, kurias ir apžvelgsime šiame straipsnyje. Apibūdinsime ne tik patį l-karnitiną, tačiau ir jo pavidalus, formas, dozavimą, vartojimą bei galimus šalutinius efektus.

KAS YRA KARNITINAS?

L-karnitinas arba trumpiau karnitinas – tai medžiaga, išgaunama iš dviejų aminorūgščių: lizino ir metionino. Organizmas karnitiną gamina kepenyse ir inkstuose bei kaupia jo atsargas griaučių raumenyse, širdyje, smegenyse ir kituose audiniuose. Karnitinas atlieka daug funkcijų organizme, tačiau svarbiausia jų – tai pagalba verčiant maistą į energiją. Būtent dėl šios funkcijos l-karnitino maisto papildai ypač tinka riebalų deginimui. Karnitino taip pat galime rasti avokaduose, pieno produktuose bei raudonoje mėsoje (ypatingai avienoje ir jautienoje).

KĄ DARO L-KARNITINAS?

L-karnitinas padeda pernešti ilgos grandinės riebalų rūgštis, pavyzdžiui trigliceridus, į mitochondriją – organizmo ląstelių energijos jėgainę. Būtent šiose jėgainėse yra gaminama organizmo energija. Paprastesniais žodžiais tariant, karnitinas padeda panaudoti organizmo riebalus energijai gauti. Būtent dėl to ši medžiaga yra ypatingai naudojama riebalų deginimui. Visgi, ji gali atlikti ir daugiau funkcijų: skatinti augimą, didinti energiją bei atsparumą raumenų nuovargiui. Negana to, šis natūralus riebalų degintojas yra naudojamas gydant širdies ir kraujagyslių ligas, taip pat gali sumažinti alkio ir silpnumo jausmą.

L-KARNITINAS RIEBALŲ DEGINIMUI IR SVORIO METIMUI

l-karnitinas riebalų deginimui moterims

Sudeginti riebalus bei atitinkamai numesti svorį tampa milijonų žmonių iššūkiu. Visgi, būtina suprasti, jog riebalų deginimas – tai ilgalaikis procesas arba tiesiog gyvenimo būdas, kuomet priverčiate savo organizmą panaudoti riebalus energijai gauti. Riebalų deginimas – tai greitesnė medžiagų apykaita, suderinta mityba, fizinis krūvis ir dar daug kitų faktorių viename. Taigi, l-karnitinas yra vienas iš tų faktorių dėl savo savybės paversti riebalus į energiją. Karnitinas gali padėti sudeginti daugiau riebalų per trumpesnį laiką nei įprastomis sąlygomis.Visgi, kaip ir minėjau, ši medžiaga bus efektyvi tik tuomet, kuomet Jūsų mityba bus suderinta, Jūs reguliariai turėsite fizinės veiklos (sporto klube, darbo, laisvalaikio metu ir pan.). Negana to, paskatinę savo organizmą panaudoti riebalus greičiau ir efektyviau, Jūs ne tik atsikratysite riebalų nuo kūno, tačiau ir jausitės energingesni bei žvalesni. Galiausiai, siekiant sudeginti nereikalingus riebalus, geresniam efektui pasiekti l-karnitiną būtų naudinga vartoti kartu su omega-3 riebalų rūgštimis. Pastarosios papildomai padeda organizmui greičiau bei lengviau panaudoti riebalus energijos gamybai.

Sužinok daugiau:  Avokadai: 12 naudingų savybių žmogaus organizmui

L-KARNITINAS ENERGIJAI, IŠTVERMEI IR JĖGAI

Karnitinas nėra tik medžiaga, padedanti deginti riebalus, tačiau gali pasitarnauti ir siekiantiems energijos, ištvermės bei jėgos. Reguliariai sportuojantiems karnitinas gali suteikti nemažai naudos: padaryti organizmą energingesniu (efektyvesnės treniruotės ir geresni rezultatai), sumažinti raumenų skausmą po treniruočių, padidinti ištvermę, sumažinti pieno rūgšties išsiskyrimą bei atitinkamai sumažinti raumenų nuovargį. Trumpai tariant, visos šios karnitino savybės labai glaudžiai susijusios su bendru fiziniu pajėgumu.

l-karnitinas jėgos ir raumeninės masės auginimui

L-KARNITINO PAVIDALAI

Maisto papildų rinkoje l-karnitinas pateikiamas įvairiais pavidalais. Trumpai apžvelgsime juos:

  • Milteliai – pats ekonomiškiausias pateikimo būdas. Miltelius reikia ištirpinti vandenyje, tad gauname skystą l-karnitiną. Visgi, kai kuriems žmonėms ne itin patogus būdas. Rekomenduojamas produktas: RAW Powders L-Carnitine 250 g.
  • Tabletės – l-karnitinas šiuo pavidalu savinasi ilgiausiai. Visgi, praktikoje tai didelio skirtumo nesudaro. Maisto papildas tabletėmis įprastai yra pigesnis už kapsules ir skystį, tačiau brangesnis už miltelius. Rekomenduojamas produktas: RAW Powders L-Carnitine 200 tabl.
  • Kapsulės – milteliai želatininiame apvalkale-kapsulėje. Kapsulės įsisavinamos greičiau nei tabletės, jas taip pat lengviau nuryti. Visgi, įprastai l-karnitinas kapsulėmis brangesnis už tabletes, tačiau pigesnis už skystį. Rekomenduojamas produktas: Olimp L-Carnitine 1500 Extreme Mega Caps.
  • Skystis – vartojant skystą l-karnitiną pastarasis pateks į kraujotaką greičiausiai. Tačiau dažniausiai skysto pavidalo produktas kainuoja brangiausiai. Rekomenduojamas produktas: Maxxwin L-Carnitine 110000.

L-KARNITINO FORMOS

Yra keletas įvairių l-karnitino formų. Kadangi pastarųjų cheminė sudėtis šiek tiek skiriasi, vienos formos geriau atlieka tam tikras funkcijas už kitas. Trumpai jas apžvelgsime:

  • L-karnitino „base“ – viena dažniausių formų. Pastaroji yra šiek tiek nestabili ir itin traukia drėgmę, todėl nelabai tinkama kapsulėms bei tabletėms. Visgi, forma ypač aptinkama skysto pavidalo produktuose;
  • L-karnitino tatratas – karnitinas, sujungtas su tatratu. Pastarasis randamas gamtoje-vaisiuose, padeda stabilizuoti l-karnitiną. Taip pat tatratas yra efektyvus antioksidantas bei padeda atstatyti raumenis po įtempto fizinio streso. Karnitino tatratas yra pakankamai dažna bei efektyvi forma;
  • Acetil-l-karnitinas – ne tik energiją bei riebalų deginimą, tačiau ir atmintį bei protini susikaupimą skatinanti forma;
  • L-karnitino fumaratas – ypač naudingas tiek riebalų panaudojimui kaip energijos šaltiniui, tiek širdies aprūpinimui deguonimi;
  • D-karnitinas arba D-l-karnitinas – sintetinės l-karnitino formos, kurių reikėtų vengti.
Sužinok daugiau:  Cheat day: 5 teigiamos naudos

L-KARNITINO DOZAVIMAS BEI VARTOJIMAS

Nemažai žmonių nepastebi šios medžiagos poveikio tikriausiai todėl, jog vartoja per mažą jos kiekį. Remiantis įvairia moksline literatūra, efektyvi l-karnitino dozė svyruoja nuo 1 iki 4 gramų. Apie 50 kilogramų sveriančiai panelei galbūt užtektų ir 2 gramų, tačiau 90-100 kilogramų sveriančiam vaikinui jau reikėtų ir 3-4 gramų. Efektyvi acetil-l-karnitino dozė nuotaikos bei smegenų veiklos gerinimui yra 1-3 gramai per dieną.

Naudinga išskirstyti l-karnitino dozę į 2 dalis:

  • Jeigu dienos norma yra 3 gramai ir treniruotė vyksta antroje dienos pusėje, l-karnitiną geriausia vartoti taip: treniruočių dienomis 1 gramas ryte ant tuščio skrandžio ir 2 gramai prieš treniruotę. Ne treniruočių dienomis 2 gramai ryte ant tuščio skrandžio ir 1 gramas tarp valgių.
  • Jeigu dienos norma yra 3 gramai ir treniruotė vyksta ryte, l-karnitiną geriausia vartoti taip: treniruočių dienomis 2 gramai prieš treniruotę ir 1 gramas tarp valgių. Ne treniruočių dienomis 2 gramai ryte ant tuščio skrandžio ir 1 gramas tarp valgių.

Taigi, pagrindinės vartojimo gairės yra tokios: išskirstykite l-karnitino dozę į 2 dalis ir vartokite dienos bėgyje: ryte ant tuščio skrandžio, prieš treniruotę, tarp valgių ar net su angliavandenių-baltymų turinčiu maistu (l-karnitinas ypač gerai pasisavinamas kuomet insulino lygis organizme yra pakilęs).

ŠALUTINIAI EFEKTAI

Jeigu l-karnitinas bus vartojamas saikingai – jokių šalutinių efektų nepatirsite, tačiau ypač didelės produkto dozės gali sukelti pykinimą, pilvo raumenų spazmus, vėmimą ar viduriavimą. Visgi, tai yra daugeliui nesaikingai vartojamų medžiagų būdingi šalutiniai poveikiai.

LITERATŪRA

  • http://www.bodybuilding.com/
  • http://www.bodybuilding.com/fun/issa53.htm
  • http://www.poliquingroup.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/767/Top_12_Reasons_to_Use_Carnitine.aspx
  • http://www.epic4health.com/whatislcar.html
  • http://www.bodybuilding.com/fun/your-expert-guide-to-l-carnitine.html
  • http://www.n101.com/info/l-carnitine-guide-what-is-it-and-who-should-use-it/
  • http://www.nutritionexpress.com/article+index/vitamins+supplements+a-z/l-carnitine/showarticle.aspx?id=89

Susipažinti su konkrečiais l-karnitino produktais galite paspaudę šią nuorodą.

Turite papildomų klausimų apie l-karnitiną? Klauskite komentaruose – būtinai atsakysime!

Informacija buvo naudinga? Norėtumėte daugiau tokių straipsnių? Siūlykite temas komentaruose!

Patiko straipsnis? Pasidalinkite su draugais!

Komentarai
  1. Arte sako:

    Neblogas straipsniukas, ačiū. Viskas trumpai ir aiškiai. Teks išbandyti l-karnitiną.

    1. Arnas sako:

      Ačiū, jog skaitote. Man tai labai svarbu!

  2. jonas sako:

    Nu neblogas. Iskur galima nusipirkti

  3. fiellmann sako:

    Sveiki, ačiū už įvertinimą. L-karnitino galite įsigyti paspaudę čia.

  4. Aurimas sako:

    Saunuoliai!Geras straipsnis.

    1. Arnas sako:

      Ačiū, Aurimai 🙂

  5. Eva sako:

    Sveiki.Ar skiriasi karnitinas nuo l-karnitino,nes internetinėse parduotuvėse būna skirtingai parašyta?Vienur rašo karnitinas kitur l-karnitinas 🙂

    1. Mantas sako:

      Labas, Eva,

      nesiskiria. Tai yra viena ir ta pati aminorūgštis, tiesiog kitaip parašyta 🙂

      1. Eva sako:

        Dėkui tau labai 😜

  6. Džana sako:

    Man patiko skaityti šy straipsni,apie l-karnitina viskas glaustai ir aiškiai. Butinai kreipsiuos i jus, kai susiruošiu isigyti šy papilda. Ačiū,geros jums kloties!

    1. Mantas sako:

      Džana,

      mums be galo malonu gauti teigiamus įvertinimus. Sėkmės!

  7. Evita sako:

    Puikus straipsnis! Aciu 🙂

    1. Mantas sako:

      Labas, Evita,

      ačiū už įvertinimą! 🙂

  8. Mindaugas sako:

    Sveiki. Ar reikia daryti pertraukas vartojant l-karnitiną jeigu sportuoti stabiliai 3-4 kart per savaitę?

    1. Mantas sako:

      Sveikas, Mindaugai,

      ne, pertraukų daryti nereikia.

  9. Neringa sako:

    Laba gal galit rekomenduot koky L-karnitina vartoti is jusu internetines parduotuves ☺sportuoju 5d.per savaite po 1val.aciu

  10. Milvydas sako:

    Sveiki, norėčiau paklausti kaip reikia vartoti Olimp L-Carnitine 1500 Extreme Mega Caps. Kiek tiksliai kapsulių per parą reikia išgerti sporto ir laisvomis dienomis.

    1. Mantas sako:

      Labas, Milvydai,

      šį produktą siūlyčiau vartoti po 2-3 kapsules per dieną (Jeigu sveri 90kg+, tuomet 3 kaps.), nepriklausomai nuo to, ar tą dieną sportuoji ar ne.

      1. Milvydas sako:

        Labai, ačiū.

  11. Daina sako:

    Sveiki,
    Kaip naudoti šį karnitinå sporto ir poilsio dienomis: EverBuild Nutrition Liquid Acetyl L-Carnitine+chromas/1500 mg?
    Sportuoju 3-4 dienas per savaite.

    1. Mantas sako:

      Labas, Daina,

      acetil-l-karnitiną vartojam iki 2,5g per dieną (sporto ir ne sporto). P.S. acetil-l-karnitinas skirtas gerinti smegenų veiklai, ne skatinti riebalų deginimui 🙂

      1. Daina sako:

        Ne taip parasiau, tai ir yra L-carnitinas:)

        1. Mantas sako:

          Daina,

          tuomet vartok 3 g per dieną. Prieš treniruotę arba 30 min. prieš valgį 😉

  12. Natali sako:

    sveiki. Visu pirma noriu pasakyti, kad jusu straipsniai man suteikia nemazai informacijos, taciau biski nesupratau del riebalu degintojo. Ju pagrindinis darba riebalus versti energija ir pan. Taciau pagal kokius aspektus pasirinkti man tinkamiausia riebalu degintoja? kazkokiam straipsnyje perskaiciau, kad jei esi kavos miegeja ir geri begalo daug kavos, tinkamiausias varijantas- l-karnitinas. Ar teisingai as viska supratau? As ir anksciau kazkokius panasius papildus vartojau, taciau ju poveikis buvo gan trumpas ir baigdavosi uom, kad vakare budavau visiskai be energijos ir nualindavau savo kuna.

    1. Mantas sako:

      Labas,

      ačiū už įvertinimą. Panašu, kad vartojai papildus su dideliu kiekio kofeino ir vakare patirdavai taip vadinamą „caffeine crash“. Siūlyčiau rinktis gryną l-karnitiną, arba papildą su nedideliu kiekiu kofeino. Pavyzdžiui šį: http://www.asportas.lt/riebalu-degintojai/olimp-thermo-speed-hardcore

  13. Egidijus sako:

    Sveiki. Noreciau pasiteiraut,jei pries treniruote isgeriama 2gr. „doze“ l-karnitino,galima po jos dar ir bcaa vartoti? Ar jau nera reikalo?

    1. Mantas sako:

      Labas,

      galima, protinga ir naudinga 🙂

      1. Egidijus sako:

        Labai Jums aciu uz atsakyma ! 🙂 Jūsu portalas yra superinis. Kam reikia kokios info – visiems rekomenduoju,nes labai paprastai ir issamiai viskas paaiskinta. Sekmes ! Taip ir toliau !

        1. Mantas sako:

          Ačiū, Egidijau. Smagu, kad informacija yra naudinga 🙂

  14. Svetlana sako:

    Labai informatyvus ir lengvai skaitomas straipsnis! Tik turiu viena klausimą, gal dar kam nors bus aktualu, ar gali nėščioms ir maitinančios moterys naudoti karnitiną? Ačiū.

    1. Mantas sako:

      Labas, Svetlana,

      pasikonsultuok su šeimos gydytoju. Tik pageidautina, kad būtų protingas/apsiskaitęs, nes seno kirpimo „gydytojai“ tokių dalykų toli gražu nesupranta 🙂

  15. Vaidas sako:

    Sveiki,
    Ar galima l-karnetiną maišyti ir vartoti kartu su BCAA amino rūgštimis ar su baltyminiu kokteiliu?

    1. Mantas sako:

      Labas, Vaidai,

      galima.

  16. Sandra sako:

    Sveiki,noreciau paklausti : ar galima is karto tik pradejus sportuoti pradeti vartoti L-karnitina deginti riebalams? Ar reikia pirma kokias dvi savaites sportuoti be jo ir tik tada ji pradeti vartoti? Noreciau vartoti skysta karnitina deginti riebalams,koki patartumete vartoti ir kaip ji vartoti ir kada ? Esu dirbanti nakti nuo 21val iki 5-7 val ryto,atsikeliu po naktines 15 val ir treniruote pradeciau 17val. Ka patartumete ? Atsikelus visada geriu vandeni ant tuscio skrandzio . Buciau dekinga uz patarima .

    1. Mantas sako:

      Labas, Sandra,

      taip, drąsiai gali vartoti vos pradėjus sportuoti. Skysto karnitino variantas ko gero geriausias būtų šis: http://www.asportas.lt/karnitinas/gymbeam-karnitinas-1000ml
      Vartoti po 3 ml per dieną (pilna dozatorių). Sporto dienomis 30min. prieš treniruotę, poilsio dienomis prieš pusryčius.

  17. Sandra sako:

    Tai pat noriu paklausti: is jusu straipsnio klausimelis: degintojai isvardinti jie yra atskiri ar tai tokia sudetis turi buti paciame L-karnitine tokie kaip kajieno pipirai ? Ar tai atskiri papildai ?

    1. Mantas sako:

      Sandra,

      karnitinas yra viena medžiaga. Kajeno pipirai dažniausiai įeina į riebalų degintojus, sudėtyje turinčius įvairių medžiagų. Būna ir riebalų degintojų su karnitinu + kitomis medžiagomis.
      Pradedančiąjai rekomenduočiau pradėti nuo paprasčiausio karnitino.

  18. Sandra sako:

    Sveiki turiu dar klausima,kiek laiko pries pusrycius reikia gerti karnitina ?prabudusi ant tuscio skrandzio visada geriu vandeni ir tik po pusvalandzio valgau ,kaip man elgtis toliau su vandeniu ir karnitinunpries pusrycius ? Gerti vandeni su karnitinu pries pusrycius kartu ar kazkaip atskirai ? Ar negerti vandens ?

    1. Mantas sako:

      Labas, Sandra,

      karnitiną gali gerti kartu su vandeniu.

  19. Sandra sako:

    Aciu uz jusu atsakymus 🙂

  20. Sidona sako:

    Sveiki, labai fainas straipsnis, informatyvu ir viskas vienoj vietoj, super, norėčiau išbandyti l-karnitiną, bet nežinau kokį rinktis. Kuris būtų veiksmingesnis, tabletėmis ar skystas? Sportuoju 5kart per savaitę, darau daug cardio. Ką pasiūlytumėte veiksmingam riebaliuko deginimui?

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *